fredag 16 december 2011

Höftledsluxation

Varit på kontroller på Östra Sjukhuset idag. Det visade sig att lilla Ebba precis som mig och kusin Tuva har en höftledsluxation. Och de har redan klämt in henne i en sk. Von Rosen-skena. Denna första skenan ska sitta på dygnet runt i sex veckor. Vi kommer få åka dit en gång i veckan för justering, kontroll och för att bada henne. Sen får vi en sk. Freika-byxa/kudde som också ska användas i ytterligare sex veckor. Men den har man ovanpå kläderna, lite enklare.



Även om jag vet att detta inte är nån större grej och att Ebba kommer bli bra efter denna behandling (både jag och Tuva är helt problemfria) så skär det i mig. Runnit många tårar för kinderna idag. Stackars lilla stumpan. Tycker så synd om henne! Och om oss, blir så mycket svårare att kela och gosa skin mot skin med den hemska skenan runt hennes lilla mjuka kropp. Ebba verkar dock inte så brydd. Benen ligger så de pekar rakt ut som på en liten groda. Och hon är lika ljuvligt söt som innan. Just nu ligger hon och sover på pappas bröst. Mys!



Goda nyheter var dock att hon klarade hörseltestet galant och att amningen verkligen funkar, hennes vikt visar redan uppåt igen, +120g sen vi åkte hem från BB. Och när jag ställde mig på vågen i morses så visade den på -9 kg sen vi åkte in i till förlossningen i måndags...



Och till ikväll har Andreas fixat fredagsmys med massa gotter som jag inte fått äta som gravid, mögelostar, parmaskinka mm. Så vi har det rätt fint ändå. Även om mina tårar bubblar upp då och då. Skönt vi är två, Andreas backar upp mig så fint! Min fining!

4 kommentarer:

Tess sa...

sicken sötlök!! Och nej det är ju ingen fara, precis som du säger. 3-4 dygnet är gråtdygn, så gråt på! Kramar

maria sa...

Instämmer med ovanstående, gråta får man. ett litet tag i alla fall. Låter gott med fredagsmyset. Jag längtar till mögelost *suck*

Eleonor sa...

Det kändes skönt att prata med Andreas igår, jag tycker ni är jätte starka! Se det som ett hjälmedel till lillan, hon störs nog inte av skenan och när denna första tid är över kommer det kännas jättebra. Jag längtar efter att träffa er igen, jag vill krama lilla skruttan och se hur hon har vuxit! Kraaaaam till er alla tre... Ps! Idag ska vi fixa julgran, synd att ni inte kan komma några timmar på jul men jag förstår. 

Fröken Fisk sa...

kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...